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Thick Abstraction in Rock /Diedrich Diederichsen/
Excerpt
Published in Gracula Religiosa, monographic catalogue, Casino Luxembourg Edition, 2016
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(...) Lesourd does more than merely make this point of the parallelism between pop music and installation art. She identifies in each one the point where the meaning of a certain practice (usually a social meaning in the case of pop music, as suggested above, and a reflexive, critical meaning in most post-conceptual forms of the visual arts) leaves its original context behind and becomes autonomous for a moment. Historically speaking, of course, this moment is fleeting: if a practice loses this meaning, it very soon becomes classical and canonical, establishing and established. Hence the aim must be to imagine it as a future classical phenomenon at a moment when it still has that meaning. To tease this future formal stability out of the heated expressions of an exclusive concern with the present is a very appropriate task for contemporary art, which Élodie Lesourd has taken on. I am aware of no one else who has done anything comparable.


Stella Re Sol Si Mi, 2015 - wall painting, Casino Luxembourg.


Le rock comme abstraction concrète /Diedrich Diederichsen/
Extrait
Publié dans Gracula Religiosa, catalogue monographique, Edition Casino Luxembourg, 2016
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(…) Élodie Lesourd ne se contente pas d’une mise en évidence des parallèles entre musique pop et installation, puisqu’elle détermine en quelque sorte le point chez les deux où la signification d’une certaine pratique (une signification souvent sociale dans la musique pop, comme nous l’avons évoqué plus haut ; une signification réflexive et critique dans la plupart des formes d’art plastique après l’art conceptuel) quitte son contexte original pour devenir autonome le temps d’un moment. D’un point de vue historique, ce moment est évidemment éphémère : dès lors qu’une pratique perd cette signification, elle devient vite antique et canonique, réifiée et réifiante. Il s’agit donc, au moment même où elle possède encore cette signification, de l’imaginer antique à l’avenir. Essayer de dégager la future stabilité formelle des apparitions passionnées du présent : voilà la tâche, tout à fait adaptée à l’art contemporain, que s’est donnée Élodie Lesourd. Je ne vois personne d’autre qui se serait proposé de faire quelque chose de comparable.